| Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
| Kirjoittaja |
Viesti |
Voihantatti

|
Lähetetty: To 09.08.12, 13:38
Aihe 29152: 140: Cribraria stellifera
|
|
|
140: Cribraria stellifera
En kehu kuvaa, mutta lajin löytymisestä olen todella iloinen
Uskoisin määritykseni osuneen
Nämä ovat melko kookkaita noin 2 milliä korkeita, pesäke tosin on pienehkö, vain 0,2-0,3 mm halkaisijaltaan.
Tällä oli yleistä C. microcarpaa isommat, vaalet ja luultavasti pienipiikkiset itiöt, n. 8-9 (-10).
Peridiojyväset olivat vaaleammat ja pintasolmukkeissa on vapaita päitä.
Tämäkin laji, kuten edellinenkin näyttävät unohtuneen edellisestä limasienikirjastamme.
Jäänkin odottelemaan niiden esittelyä seuraavassa.
Tottahan asiantuntijat ovat paremmin perillä Suomen limasienilajistosta kuin tällainen puolisavolainen harrastaja
Pää eli Uusimaan limasienilajimäärä alkaa tulla vetävän käteen
Nyt olen jo samalla kymmenluvulla ja toivon vuoden loppuun mennessä olevani jo seuraavalla eli kurovani rakoa oman ja Uusimaan lajimäärän väliin
Itse asiassa olen jo luultavasti ohittanut Uudenmaan 143 lajin määrän, kun en ole ehtinyt tutkimaan kaikkea löytämääni.
Talvea varten lienee n. 500 näytettä odottamassa määritystään. Eiköhän niissä liene joku itselle uusikin
Näytteiden vähäinen määrä johtuu siitä, että en kerää likimainkaan puolta siitä, mitä löydän
|
|
|
|
 |
|
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
|