| Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
| Kirjoittaja |
Viesti |
SeSilja
|
Lähetetty: Ma 19.12.11, 17:31
Aihe 28129: Pakurikäävästä vai sienestä
|
|
|
Pakurikäävästä vai sienestä
Onko täällä sen kerääjiä tai ostajia kirjoittelemassa. Itsellä tuolla on juuri kotiin kannettuna 6,3 kg tuhtia tavaraa pilkottavaksi
|
|
|
|
 |
voitikki
|
Lähetetty: Ma 19.12.11, 22:23
|
|
|
En osta enkä myy
mutta minullakin on reilu viisi litraa pakuria palasteltuna ja kuivattunakin.
Kaveri kaatoi ison vanhan mutta elävän pihakoivun, josyta irrotti minulle pakurit.
Antakaapa vinkki miten jauhan ja vaatiiko muuta esivalmistelua teeaineeksi saattamisessa?
Pakuritinktuurastakin olen kuullut. Onko siihen ohjetta?
|
|
|
|
 |
Pepi

|
Lähetetty: Ma 19.12.11, 23:32
|
|
|
Pystyisikö
siihen vanhanaikainen käsinveivattava kahvimylly? Vai onko liian sitkeää?
|
|
|
|
 |
SeSilja
|
Lähetetty: Ti 20.12.11, 06:26
|
|
|
Jauhaminen ja pakastaminen
Minä pistin tuossa 80% alkoholiin (puoli litraa) käävän palasia. Siellä ne saa nyt muhia ja liueta rauhassa muutaman viikon. Tinktuura hakusanaksi saa ohjeita netistä.
Kuivatun jauhattaminen lienee helpompaa kuin tuoreen. Lattialämmöllä kuivaa kivasti.
Minulla sitä on kuivattuna lähes 7 kg ja lisää sain eilen ehkä 2kg (tuoreena sitä oli 6,5 kg)
Teenkeitossa klimppi on parempi käsitellä kuin se jauho. Klimpistä saa 10-15 kerta keitettyä aromikasta juomaa. Huolehdit vain klimpin kuivaamisesta välillä ettei homehdu.
Jaakko Halmetoja on paljon käävästä kirjoitellut.
|
|
|
|
 |
voitikki
|
Lähetetty: Ti 20.12.11, 20:17
|
|
|
Kiitos tiedoista!
Kahvimyllyä minulla ei ole. Naapurilla on koristeena hyllyllä. En taida uskaltaa lainata. Pakuri taitaa olla liian kovaa vanhalle kahvimyllylle.
Tiedä onnistuisiko murskaaminen ja jauhaminen morttelillakaan. Turhan työläs kuitenkin.
Tinktuuraa pitää kokeilla. Nyt löytyy vain 60 prosenttista ja sitäkin vajaa pullo.
Itämaiden ihmelääkettä en ole kuullut käytettävän sydänvaivoihin, joita minulla riittää. Lievistä annoksista ei haittaakaan liene?
|
|
|
|
 |
BaroFlavus
|
Lähetetty: Ti 20.12.11, 21:10
|
|
|
Kasisahalla olen viipaloinut pakurit ja auringossa kesalla kuivatellut. Hyvaa teeainestahan ne ovat. Tulee juotua tarpeeksi.
|
|
|
|
 |
SeSilja
|
Lähetetty: Su 01.01.12, 08:47
|
|
|
Veitsellä ja kirveellä
Itse en jauhaisi kallisarvoista sientä jauhoksi. Sen uusiokäyttö hieman kyseenalaista mielestäni jauhona. Miten kuivaat jauhot keittämästäsi teestä. Ja saako siitä jauhosta keitettyä n 15 krt litran teetä? Loppuun keitetyt kokkareen voi sitten jauhaa vaikka aamumuroihin, niin ei mene muruakaan hukkaan. Ehkä se jauho on hintapoliittinen juttu. Siten saadaan asiakkaat nopeammin palaamaan ostoksille.
40% alkoholi riittää tinktuuralle. Eilen viritin itselleni Vana Tallin tinktuuran.
Kymmenisen kiloa sitä tuolla kuivana nyt on rouhittuna ja paloina.
Annoin parille ystävälle muutamia kokkareita kuukausi sitten (ehkä n 50 gr) kokeiltavaksi. Toisessa koko perhe nauttii mukillisen joka päivä ja toinen ystävä nauttii iltateetä kylmänä tai kuumana. Hän kertoo väsymyksen poistuneen huomaamatta. Nyt hän on tinktuurakuurilla kuukauden ja sitten "huilaa" kuukauden täynnä terveyseineitä
Eli jos laskee n 20 kympin/100gr kestävän tuollaista kulutusta..taitaa olla hinta laatusuhde kohdillaan?
Nyt pitäisi löytää tahoja jotka ostavat kokkareet ja lastut ns suoramyyntinä. Varmasti nuo luontaistuotteita myyvät kauppiaat sitä ostaisivat mutta venäläisen hinnalla. Kotimaisuus on tässäkin mielestäni hyvä asia. Lähes kaikki keräämäni ovat saaresta tai merenrannoilta kerättyä. Kotipihani sato jää itselle luonnollisesti.
|
|
|
|
 |
SeSilja
|
Lähetetty: Pe 06.01.12, 09:21
|
|
|
Pakuria sydänvaivoihin muttei sydänsuruihin :)
No niin, juuri tunti sitten sain puhelun jossa ystäväni lääkäri on ihmetellyt veriarvojen muuttunutta suuntaa > positiiviseen. Nuori mies on nauttinut tekemääni tinktuuraa ja vuosikausia kehossa piilossa ollut tulehdus on "kadonnut". Tulehdusarvot ovat hiponeet 40-60 kymmenen vuoden ajan ja eilen ne olivat 3! Tikkateetä muutaman viikon juonut ja tinktuuraa nyt toista viikkoa ottanut. Lääkäri oli kysynyt että, mitä lääkettä olet syönyt. Nuori mies sanoi ettei mitään lääkettä vaan tinktuuraa Sydämen ongelmat ovat myös kadonneet, nitroa ei ole tarvinnut ottaa lainkaan ja mielikin on pirteämpi. Missä lie sitten se teho. Ihmisen uskossa paranemiseen vai kääpäparassa joka on väkivalloin puusta irroitettu "hyväuskoisten" ajankuluksi
|
|
|
|
 |
terho.taarna

|
Lähetetty: Su 08.01.12, 17:11
|
|
|
pakuri ja pakurikääpä
En tiedä, olenko jonkun mielestä hirveä nipottaja, mutta minua vähän häiritsee, että tästä asiasta esim. julkisuudessa keskusteltaessa usein helposti sekoitetaan kaksi käsitettä: pakuri ja pakurikääpä.
Pakurikääpähän on se sienilaji, joka aiheuttaa yleensä koivuissa esiintyvien kasvannaisten eli pakurien synnyn. Ja näitä kasvannaisia eli pakureita sitten käytetään mm. teeaineksena. Niinpä minusta olisikin parempi puhua näissä yhteyksissä pelkästään pakurista, sillä eihän kukaan tietääkseni kerää tai käytä esim. pakurikäävän itiöemiä teen tai tinktuuran aineksena, vaan nimenomaan pakureita.
|
|
|
|
 |
SeSilja
|
Lähetetty: Su 08.01.12, 19:56
|
|
|
Pakuri ja pakurikääpä
ne on harrastelijoiden juttuja Nipota vain ei se ketään varmaan häiritse.
Se on varmaan sama kuin aita ja aidanseiväs mut saman tien varres ollaan kuitenkin
|
|
|
|
 |
pakkula

|
Lähetetty: Su 08.01.12, 21:28
|
|
|
Uteliana heitän kysymyksen
Onko se pakuri puun torjuntakeino kääpää vastaan, kuten esimerkiksi tervas männyllä. Jos se sellaista on, on terveysvaikutus ja tautien torjuntavaikutus melko hyvin selitettävissä ja ainakin ymmärrettävissä. _________________ Aina on nähtävää ja koettavaa!
|
|
|
|
 |
SeSilja
|
Lähetetty: Ma 09.01.12, 07:00
|
|
|
olipa kysymys
mun maalaisjärki sanoo että, taudista on kyse koska se tulee ulkoa viottuneeseen kohtaan. Tai ehkä loinen enempikin taitaa olla. En osaa oikeasti sanoa, olen harrastelija vain. Loiseksi minä olen sen mieltänyt. Elää ja voi hyvin niin kauan kun isännässä heki pihisee tai tulee jokiu harrastelija ja kopauttaa sen reppuunsa omaksi hyödykseen
|
|
|
|
 |
TiAmo

|
Lähetetty: To 12.01.12, 14:55
|
|
|
loinen ja lahottaja
eli loisena se iskee mutta alkaa sitten myös lahottaa puuta ja tappaa koivun alle 10 vuodessa. Eli mikään torjuntakeino pakuri ei ole vaan pakurikääpä sen käsittääkseni kehittää itiöiden vapauttamiseksi tuohen alta. _________________ "Ei arvoitukset ratkea kimpaleina, niitä pitää jälttää kuin lanttua" - K.Pylkkänen
|
|
|
|
 |
voitikki
|
Lähetetty: Ti 17.01.12, 12:26
|
|
|
Re: loinen ja lahottaja
[size=9] | TiAmo : | | eli loisena se iskee mutta alkaa sitten myös lahottaa puuta ja tappaa koivun alle 10 vuodessa. Eli mikään torjuntakeino pakuri ei ole vaan pakurikääpä sen käsittääkseni kehittää itiöiden vapauttamiseksi tuohen alta. |
Pakuria koivun rungossa olen seurannut kymmeniä vuosia, koivun pysyessä silti elävänä -ainakin olevan täydessä vihreässä lehdessä joka suvi.
Niemelän mukaan "laho on ensin vuosikymmeniä sydänpuussa, ja yltää silloin pintaan vain pakurikasvannaisten kohdissa."
Eli. Ymmärrän niin, että sieni "iskee" koivuun, alkaa lahottaa puuta sisältä ja kasvattaa pintaan pakuria. Vuosikymmenten kuluessa puu lahoo täysin ja vasta kuolleeseen puuhun kehittyy itiöemä.
|
|
|
|
 |
SeSilja
|
Lähetetty: La 04.02.12, 07:57
|
|
|
Aikas iäkäs sienimaailman
asukki on tuo pakurikääpä sitten. Ilmankos sen jalostaminen ja keräily ei ole sinänsä kovin tuottoisaa kuin kertaluontoisesti jos saa koko kymmenen kiloa kuivattuina myytyä.
Japanissa hoitavat sillä ihoa ja Kiinassa varmaan potenssiakin. Suomessa siitä kovin teetä keitellään ja tinktuuroja tipotellaan.
Tosin hintaansa nähden on kyllä sitten riittoisaakin saalista
|
|
|
|
 |
|