Ohjeet | Haku | Profiili | Käyttäjät | Ryhmät | Omat postit | Rekisteröidy | Kirjaudu sisään
Päävalikko uudet viimeiset            
kello

Henk.koht. viestit
Rouskukausikin on käynnistynyt
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava

Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Päävalikko -> Sienet:2011
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Voihantatti

Lähetä Lähetetty: To 14.07.11, 22:37      Aihe 25585: Rouskukausikin on käynnistynyt
Vastaa lainaamalla viestiä

Rouskukausikin on käynnistynyt

Näin mustarouskuja peräti kahdessa paikassa eilen yhteensä kolme kpl ennenkuin löysin ensimmäiset kangasrouskun alut.
Ruokasienet ovat aina ilo silmälle ja varsinkin rouskut Pohjois-Karjalaisille Very Happy
uudet uudet
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
voitikki

Lähetä Lähetetty: Pe 15.07.11, 06:25      Aihe 25585: Rouskukausikin on käynnistynyt

karjalaisten herkku

Minulla oli 80 ja 90 luvuilla naapurina karjalaispariskunta. Opin heilta paljon ruoka-asioissa. Kannoin heille syksyisin marjoja ja sieniä. Vastineeksi sain oppien ohella maukkaita piirakoita pitkin talvea.
Halutuimpana sienenä he pitivät juuri mustarouskua, vaikka sen myrkyllisyyttä hehkutettiin silloin naistenlehdissä.
1919 syntynyt mies kuoli pari vuotrta sitten, -21 syntynyt vaimo elää edelleen ja on hyvissä voimissa.
Heidän esimerkkiään noudattaen suolaan ainakin pari purkkkia mustarouskua joka syksy. Etikettiin maininta: omaan käyttöön.
uudet uudet
Manu

Lähetä Lähetetty: Pe 15.07.11, 08:27      Aihe 25585: Rouskukausikin on käynnistynyt

Re: karjalaisten herkku

voitikki :
Minulla oli 80 ja 90 luvuilla naapurina karjalaispariskunta. Opin heilta paljon ruoka-asioissa. Kannoin heille syksyisin marjoja ja sieniä. Vastineeksi sain oppien ohella maukkaita piirakoita pitkin talvea.
Halutuimpana sienenä he pitivät juuri mustarouskua, vaikka sen myrkyllisyyttä hehkutettiin silloin naistenlehdissä.
1919 syntynyt mies kuoli pari vuotrta sitten, -21 syntynyt vaimo elää edelleen ja on hyvissä voimissa.
Heidän esimerkkiään noudattaen suolaan ainakin pari purkkkia mustarouskua joka syksy. Etikettiin maininta: omaan käyttöön.
ä

onhan mustarousku jo pahimmasta uhista päästetty lievennyksin: älä syö pelkästään tätä eli ei suuria määriä viikottain.
uudet uudet
Alfanaaras

Lähetä Lähetetty: Pe 15.07.11, 12:32      Aihe 25585: Rouskukausikin on käynnistynyt

Pannahinen

Juuri kun meitsi suunnitteli Mustarousku-teemaviikon toteuttamista hevinä.
-no ei sitte.
Piirakan teen kuitenkin, varmaan sitten tateilla liennytettynä...
Mustarousku oli mun lapsuudessani Arvosieni.
Manu

Lähetä Lähetetty: Pe 15.07.11, 12:35      Aihe 25585: Rouskukausikin on käynnistynyt

Re: Pannahinen

Alfanaaras :
Juuri kun meitsi suunnitteli Mustarousku-teemaviikon toteuttamista hevinä.
-no ei sitte.
Piirakan teen kuitenkin, varmaan sitten tateilla liennytettynä...
Mustarousku oli mun lapsuudessani Arvosieni.

siitä vain suunnitelmiasi toteuttamaan- tokko niitä kilokaupalla kerralla ahdat
uudet uudet
TiiEli

Lähetä Lähetetty: La 16.07.11, 22:21      Aihe 25585: Rouskukausikin on käynnistynyt

Meillä säilötään mustarouskua karvarouskujen sekaan suolasieniksi. On toki tiedossa muinaiset puheet sen "vaarallisuudesta", mutta kun niitä on aina ennenkin syöty Shocked
uudet uudet
tuikku

Lähetä Lähetetty: Su 17.07.11, 07:22      Aihe 25585: Rouskukausikin on käynnistynyt

Minä olen melkein viiskyt ja hengissä olen vielä vaikka olen syönyt pienestä saakka mustarouskua muiden rouskujen seassa. Ja kerään kyllä edelleenkin niitä.
uudet uudet
eppo

Lähetä Lähetetty: Su 17.07.11, 20:56      Aihe 25585: Rouskukausikin on käynnistynyt

Re: Rouskukausikin on käynnistynyt

On se käynnistynyt, mutta niukasti on toistaiseksi täällä päin näkynyt.
Muistaakseni 3 kangasrouskua, pari nurmirouskua ja mikähän se yksi nyt olikaan...
tuikku

Lähetä Lähetetty: Ke 20.07.11, 22:20      Aihe 25585: Rouskukausikin on käynnistynyt

Ensimmäiset haaparouskut noukittu Somerolta..en koskaan näin aikaisin ole löytänyt
uudet uudet
Pia

Lähetä Lähetetty: To 21.07.11, 15:46      Aihe 25585: Rouskukausikin on käynnistynyt

Muutaman kuusenleppärouskun löysin eilen, vaan oli joku mato päässyt niihin jo ennen mua käsiksi Confused Parista yksilöstä riitti pannulle asti, kantarellien, kehnäsienien ja keltahaperoiden seuraksi muhennokseen. Kunhan sen kuivurin saan hommattua, kerään noista yksittäisistä löydöistä talvivarastoa ja teen joskus sen kehutun keiton -viimevuotiselta paikalta voisi kyllä tuurilla saada keittoainekset kerrallakin kasaan Razz
uudet uudet
Manu

Lähetä Lähetetty: To 21.07.11, 17:26      Aihe 25585: Rouskukausikin on käynnistynyt

2 kg keltavahveroita

tuttu keräsi Ruissalosta eli sinne on kaiketi tulossa hyvä sienikausi jos näin jatkuu
Meillä on vielä kaikki satunnaisen tuntuista, no enpä ole vakavasti katsastanutkaan
uudet uudet
Ruma mies

Lähetä Lähetetty: To 28.07.11, 12:40      Aihe 25585: Rouskukausikin on käynnistynyt

tuikku :
Minä olen melkein viiskyt ja hengissä olen vielä vaikka olen syönyt pienestä saakka mustarouskua muiden rouskujen seassa. Ja kerään kyllä edelleenkin niitä.

Pistän ikään vielä 10 vuotta lisää, ja mustarousku on lapsesta saakka ollut herkkuani. Ehkä parin vuoden ajan jätin mustarouskut pois korista, mutta sitten taas aloin kerätä niitä.

Ehkä sen maku ei ole parempi kuin muilla rouskuilla, mutta rakenne on aivan ihana.
uudet uudet
voitikki

Lähetä Lähetetty: To 28.07.11, 15:56      Aihe 25585: Rouskukausikin on käynnistynyt

Mustarouskusta

Rm:
"Ehkä sen maku ei ole parempi kuin muilla rouskuilla, mutta rakenne on aivan ihana."

Olen samaa mieltä. Mustarousku on jotenkin täyteläisempi -ruokaisempi.
uudet uudet
eppo

Lähetä Lähetetty: To 28.07.11, 19:13      Aihe 25585: Rouskukausikin on käynnistynyt

On se metka juttu, että herkkutatteja kasvaa tasan kahdella metsäalueella,
muualla täysi nolla.

Tänään kertyi mukaan em. herkkutatteja, keltavahveroita ja jauhosieniä.
Jauhosieniä on ollut aika paljon, mutta pienehköjähän ne ovat.

Mutta rouskuista! Niukkaa on yhä täällä suunnalla.
Ainoastaan nurmirouskuja on näkynyt kohtalaisesti.
eerikki

Lähetä Lähetetty: To 28.07.11, 20:57      Aihe 25585: Rouskukausikin on käynnistynyt

tääläkää mitttäää rouskuja oo näkyny, muutama pepparriska joutui tuoreena pakastimeen, siinä kaikki. Herkkutatteja löytyi taas joenvarrelta noin kymmenkunta... vain yhes paikas kävin. Täys katastrofi siis edessä... metsävadelmistakin on tullut huippusato, paras 100 vuoteen ? ja tosi laadukas!
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Päävalikko -> Sienet:2011 Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
Sivu 1 Yht. 2

Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa