Ohjeet | Haku | Profiili | Käyttäjät | Ryhmät | Omat postit | Rekisteröidy | Kirjaudu sisään
Päävalikko uudet viimeiset            
kello
Yli 9 vuotta käytössä ollut Polku jää kohta arkistoksi ja toiminnat siirtyvät Sienipolulle.
  Pian tämä polku muuttuu arkistoksi. Siirtykää siis Sienipolulle. Ks. Polulta sienipolulle

Henk.koht. viestit
Särjen sukua
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava

Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Päävalikko -> Luonto:kalastus
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Mali

Lähetä Lähetetty: Ti 20.03.07, 18:22      Aihe 8283: Särjen sukua
Vastaa lainaamalla viestiä

Komia on waltsun lista Shocked.

Pitihän se omakin saldo aktiivivermeillä kotimaasta laskea, sentään hippasen yli 20 pääsin. Ankerias ja toutain oli mulla ainoat, jotka waltsun listasta uupui.

Ankeriaan sain joskus nöösipoikana kun olin mutsin mukana mattopyykillä ja pilkin laiturilta pikku oja pahasessa (2-3 m leveä). Taisi huutoa piisata... Very Happy
uudet uudet
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kotihiiri
Site Admin

Lähetä Lähetetty: Ti 20.03.07, 20:32      Aihe 8283: Särjen sukua

Lakeista

Junssi :
ja yksi pieni nappasi kerran kaverin lippaan.

Oi, voi. Ehkä olisi ollut parempi käyttää pipoa?
piispanhiippa

Lähetä Lähetetty: Pe 23.03.07, 19:42      Aihe 8283: Särjen sukua

Kalalajit...

Minullakin jää vielä hyvin pitkän matkan päähän tuosta Waltsun komeasta kalalajilistasta oma kalalajilistani. Itse olen saanut nimittäin kolmisenkymmentä kalalajia. Tässä vielä saadut lajini:

Pohjois-Norja: kolja, merikissa, molva, punasimppu, teisti, turska, seiti, valkoturska

Etelä-Norja: makrilli, sinihuulikala, pikkuturska, kivihuulikala (myös turska ja seiti saatu, mutta ne ovat jo Pohjois-Norjan listassa.

Suomi: ahven, kiiski, hauki, järvitaimen, purotaimen, harjus, siika, salakka, seipi, sorva, turpa, toutain, säyne, lahna, pasuri, sulkava, särki

Eesti: kolmipiikki

Yhteensä: 32 kalalajia joista Suomesta 17, Norjasta 14 ja Eestistä 1.

Tykkään eritoten kalastaa pieniä kaloja kuten teistejä ja kivennuoliaisia. Ensi vuonna yritän saada suutarin, kivennuoliaisen ja kirjolohen.

Oudoimmat kalat, mitä en ole saanut ovat tietenkin kuha ja made. Yrittänyt niitäkin olen, mutta en ole vain saanut. Kaksi hienointa kalaa, jos ne pitäisi valita, mitä olen saanut ovat molva, jota toivoin paljon ennen erästä Norjan reissuani ja sainkin sen, kuvan olen harmittavasti hukannut Crying or Very sad .
Toinen niistä on teisti, jonka sain viime Norjan reissullani. Tämä oli jännä kala, nimittäin kalastin silloin pieniä valkoturskia rannasta pienikoukkuisella omatekoisella tutkimusongellani, jolloin näin jonkinlaista kimurteluliikettä ja ajattelin, että näin vain harhoja. Mutta sitten syöttini lähelle ilmestyi, syötti oli pienenpieni pala matoa, käärmemäinen pieni hahmo. Pidin kättäni ihan paikallaan, nimittäin halusin tietää, että mikä ihmeen kala se mahtaisi olla. Käärmemäinen hahmo hyökkäsi syöttiini päin ja vetäisin. Jes! Smile Se oli kiinni ja vein sen heti mökille koukku suupielessä roikkuen, en näet tiennyt onko se myrkyllinen vai ei. Kirjasta myöhemmin katsoin niin selvisi, että se oli "vain" teisti, mutta olin sen jälkeen kumminkin huippuiloinen, nimittäin se oli söpö ja melko pitkä teistiksi ja vieläpä ensimmäisiä pieniä kaloja omatekoisella tutkimusongellani.
uudet uudet
Louhi

Lähetä Lähetetty: Pe 23.03.07, 20:19      Aihe 8283: Särjen sukua

Re: Kalalajit...

piispanhiippa :

Yhteensä: 32 kalalajia joista Suomesta 17, Norjasta 14 ja Eestistä 1.

pienikoukkuisella omatekoisella tutkimusongellani, jolloin näin jonkinlaista kimurteluliikettä ja ajattelin, että näin vain harhoja. Mutta sitten syöttini lähelle ilmestyi, syötti oli pienenpieni pala matoa, käärmemäinen pieni hahmo. Pidin kättäni ihan paikallaan, nimittäin halusin tietää, että mikä ihmeen kala se mahtaisi olla. Käärmemäinen hahmo hyökkäsi syöttiini päin ja vetäisin. Jes! Smile Se oli kiinni ja vein sen heti mökille koukku suupielessä roikkuen, en näet tiennyt onko se myrkyllinen vai ei. Kirjasta myöhemmin katsoin niin selvisi, että se oli "vain" teisti, mutta olin sen jälkeen kumminkin huippuiloinen, nimittäin se oli söpö ja melko pitkä teistiksi ja vieläpä ensimmäisiä pieniä kaloja omatekoisella tutkimusongellani.

Komea on lista sinullakin. taputtaa
Ihana tuo tutkimusonki Exclamation Onkos sinulla kuvaa siitä Question
piispanhiippa

Lähetä Lähetetty: Pe 23.03.07, 20:22      Aihe 8283: Särjen sukua

Tutkimusonki...

Kiitos, enpä kuvannut sitä silloin, mutta yritän tehdä sen pian uudestaan ja laittaa kuvan siitä.Pääperiaate oli, että siinä oli pieni paino, jonka jälkeen lähti siimanpätkä ja siinä hyvin pieni koukku. Hätä keksii keinot kalastuksessakin. Wink
uudet uudet
waltsu

Lähetä Lähetetty: Su 25.03.07, 11:20      Aihe 8283: Särjen sukua

Pari unohtui

Huomasin,että listaltani puuttuivat keila(Norjasta) ja kuore.
karvarousku

Lähetä Lähetetty: Ma 26.03.07, 09:46      Aihe 8283: Särjen sukua

Vaatimaton listani

Jos minäkin laitan tämän vaatimattoman listani
Säyne, särki, kivennuoliainen, kiiski, kuorre, kuha, hauki, made, siika, ahven, lahna ja sulkava.
Listaan on ilmeisesti lopullinen siihen tuskin tulee enää mitään uusia lajeja.

Smile
uudet uudet
Junssi

Lähetä Lähetetty: Ma 26.03.07, 10:00      Aihe 8283: Särjen sukua

Re: Vaatimaton listani

karvarousku :
Säyne, särki, kivennuoliainen, kiiski, kuorre, kuha, hauki, made, siika, ahven, lahna ja sulkava.
Smile

Älä olleskaan vähättele. Minä en ole kivennuoliaista koskaan
nähnyt, ja sulkavankin vaan akvaariossa, en livenä törmännyt.
Mutten välttämättä niitä kyllä meidän järveen lahnan kaa kilpailemaan
haluaisikaan Wink

Eksoottisimpia onkisaaliita on merenpuolelta joskus onkeen napannut
pieni isosimppu ja toisen kerran mustatokko. Jälkimmäisestä ensin katsoin
että mikä musta krämmäle pohjasta koukkuun on oikein jäänyt, mutta
kalahan se oli kun tarkemmin katsoi. Pitääkin tehdä oma listani.
Ei siitä tule mitenkään kovin ihmeellistä, olen onkinut vaan kotimaassa
enkä täälläkään niin laajalti.
uudet uudet
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Ukki

Lähetä Lähetetty: Ke 28.03.07, 10:15      Aihe 8283: Särjen sukua

Kivennuoliainen

Joskus pentuna kahlailin Saimaan rantavedessä syksyllä voimakkaan käsivalaisimen ja puutarhaharavan kanssa pyydystelemässä kivennuoliaisia kissalle. Haravan selällä isku kalaan, jolloin sen selkäranka katkesi ja saalis piikkien päällä pintaan, mistä perässä kahlaillut kissa sen nappasi. Kissakin tuli ihan mahaansa myöten veteen. Lienevät olleet maukkaita kaloja.
uudet uudet
Junssi

Lähetä Lähetetty: Ke 28.03.07, 10:27      Aihe 8283: Särjen sukua

Re: Kivennuoliainen

Ukki :
Lienevät olleet maukkaita kaloja.

Kirjaviisauteni perusteella muistelen että niitä käytetäänkin
syöttikaloina siellä missä niitä on tarjolla.
uudet uudet
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
waltsu

Lähetä Lähetetty: Ke 28.03.07, 11:32      Aihe 8283: Särjen sukua

Oikeassa olet Junssi

Pikkunöössinä Seinäjoen rannoilla pyydystimme paljain käsin sekä kivisimppuja,että kivennuoliaisia.Kivennuoliainen pantiin sitten tavallisen mato-ongen koukkuun ja alettiin hiljakseen vedellä sitä vavanmitan päässä rannasta.Yleensä alle 10 minuutissa siihen tarrasi hauki,joka usein pääsi karkuun,mutta joskus saatiin se kuivillekin.Joka tapauksessa kivennuoliainen oli yliveto syötti hauen pyynnissä. Very Happy
kaktus

Lähetä Lähetetty: Ke 28.03.07, 21:22      Aihe 8283: Särjen sukua

Jospas sit mäkin listaisin.
Ahven, hauki, lahna, pasuri, särki, suutari, kolmipiikki, kymmenpiikki, kuha, made, säyne, kiiski, kuore, silakka, salakka, siika, sorva

Jos mukaan lasketaan myös verkolla saadut, lista kasvaa: meritaimen, merilohi, siloneula ja särmäneula.

Lisäks olen joskus saanut ongella jonkun tokon, mut se jäi tarkemmin tunnistamatta.

Piikkejä ja neuloja en ole enää moneen vuoteen nähnyt, mutta suutarit ovat lisääntyneet hurjasti. Muutama vuosi sitten näin ensimmäisen, ja nyt kun kesällä laskee verkot, ni ne ovat täynnä suutareita.

Muoks. Harjus unohtu listalta.
uudet uudet
piispanhiippa

Lähetä Lähetetty: To 29.03.07, 15:38      Aihe 8283: Särjen sukua

Suutari...

Täälläkin päin on parissa lähijoessa suutareita, mutta en ole vielä ikinä saanut. Tietämykseni mukaan sitä saisi parhaiten maissilla, mutta yrittänyt olen sitäkin, mutta pasuri ja sorva ehtii yleensä ensin. Tiedän, että ne viihtyvät siellä missä on paljon kasvillisuuta, mutta sinne menisivät siimanikin sotkuun, kun suutarit ryntäilisivät sinne.
Olisiko jollakulla hyviä neuvoja suutarille, kalalle, josta olen vielä vain turhaan haaveillut?
uudet uudet
piispanhiippa

Lähetä Lähetetty: To 29.03.07, 15:48      Aihe 8283: Särjen sukua

Re: Vaatimaton listani

karvarousku :

Smile

Tuohan on ihan hieno lista, minultakin puuttu tuosta listasta kuore, kivennuoliainen,made, kuha ja viime vuonna vielä puuttui sulkava ja siika.

Äitini tosin sai kauan sitten lapsena ollessaan kivennuoliaisen tätipuolensa rantakivikosta käsin ja hän seuraili vielä viitisen vuotta sitten kivennuoliaisia mökkijärvemme rantakivikossa. Smile
Enää ei kivennuoliaisia mökkijärvemme rantakivikossa elele. Näemmä rehevöitynyt liikaa, päätellen ainakin sorvakannan tulemisesta mökkijärveemme. Sad
uudet uudet
kaktus

Lähetä Lähetetty: To 29.03.07, 15:55      Aihe 8283: Särjen sukua

Re: Suutari...

piispanhiippa :

Olisiko jollakulla hyviä neuvoja suutarille, kalalle, josta olen vielä vain turhaan haaveillut?

En tiedä onko hyvä neuvo, mutta mä olen saanut ihan madolla. On kova taistelija ongen päässä!
uudet uudet
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Päävalikko -> Luonto:kalastus Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava
Sivu 2 Yht. 3

Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa