| Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
| Kirjoittaja |
Viesti |
Voihantatti

|
Lähetetty: Ke 25.04.12, 10:13
Aihe 28536: 132: Lamproderma cristatum!!!
|
|
|
132: Lamproderma cristatum!!!
Olen ihaillut kirjoissa mm. Lamproderma cacographicumin, acanthosporumin ja cristatumin itiöitä ja ajatellut, etteivät tuollaiset erikoisuudet varmaan koskaan osu kohdalle.
Ihmeitä tapahtuu
Löysin eilen pienehköltä alalta muutamia runsaita esiintymiä jotain tummaa limasientä:
Vaikka edellisten päivienkin saalista on tutkimatta, en voinut vastustaa kiusausta vilkaista tätäkin. Oli kuivunut sinertäväksi:
Skoopissa paljastui, että tällä on selviä harjuja itiöissään. Muistin välittömästi nähneeni vastaavia ja laji selvisi äkkiä.
Muukin makro- ja mikroskopia osui hyvin
Voi ,miten nämä limasienet osaavatkaan kohottaa pitkäaikaisen työttömyyden koettelemaa itsetuntoa
Olen todella iloinen ja ylpeä tästä löydöstä
Laji on tietenkin paitsi itselle myös Suomelle uusi
Jösses, viime päivinä jokainen itselle uusi laji on ollut myös Suomelle uusi
|
|
|
|
 |
Manu

|
Lähetetty: Ke 25.04.12, 16:55
|
|
|
Re: 132: Lamproderma cristatum!!!
| Voihantatti : | Voi ,miten nämä limasienet osaavatkaan kohottaa pitkäaikaisen työttömyyden koettelemaa itsetuntoa
Olen todella iloinen ja ylpeä tästä löydöstä
Laji on tietenkin paitsi itselle myös Suomelle uusi
Jösses, viime päivinä jokainen itselle uusi laji on ollut myös Suomelle uusi  |
Ajattele että joka aamu on uusi ja oven takana vierlä uudemmat löydöt etsimättä- mikä haaste.
Itse kuulin lohduttomia sanoja: Monet kupusieniharrastajat ovat joutuneet luopumaan harrastuksestaan allergisoitumisen vuoksi. itiöpölymäärät ovat niin uhmakkaita.
|
|
|
|
 |
Voihantatti

|
Lähetetty: Ke 25.04.12, 22:11
|
|
|
Niinpä
Onneksi limppareissa ei ole juuri muuta kuin valtava määrä itiöitä
Ajatuskin, että allergisoituisi sieni/limasieni-itiöille on pelottava
Kävin tänäänkin kuvaamassa näitä löytöpaikalla.
Kun sää on kostea, niin nämähän eivät pidä mitään kiirettä:
Sen sijaan näytteellä (nuo sinertyneet ovat aamulla kuvattua näytettä), jonka toin kotiin tuli kiire, kun olosuhteet muuttuivat kuivemmiksi ja lämpimämmiksi.
Todella mielenkiintoista, miten järkevää niiden toiminta onkaan
|
|
|
|
 |
Voihantatti

|
Lähetetty: To 26.04.12, 13:50
|
|
|
Eilisellä keräysretkellä
löysin vihreitä limasieniä elävän männyntaimen oksilta ja neulasilta:
Olin todella innoissani, sillä en ole nähnyt vastaavien kuvia missään kirjoissa tai netissäkään.
Hömelö, odottelen nimittäin jo, että jossain vaiheessa löytäisin Lamproderman, jota kukaan muu ei ole onnistunut löytämään
No, skoopissa sitten paljastui tumman ruskeat, harjuiset itiöt n. 12-14.
Lapmpoderma cristatum siis, mutta aivan uutena värivariaationa
Olisikohan paikkakuntamme maaston kuparipitoisuuksilla jotain tekemistä värin kanssa vai liekö kyse leväkontaminaatiosta
|
|
|
|
 |
Pepi

|
Lähetetty: To 26.04.12, 14:55
|
|
|
Re: Eilisellä keräysretkellä
| Voihantatti : | löysin vihreitä limasieniä elävän männyntaimen oksilta ja neulasilta:
Olisikohan paikkakuntamme maaston kuparipitoisuuksilla jotain tekemistä värin kanssa vai liekö kyse leväkontaminaatiosta  |
Viherlevät kai löytyisivät skoopatessa.
|
|
|
|
 |
myxo
|
Lähetetty: Pe 01.06.12, 13:03
|
|
|
Upeata
Sinusta tulee Limasienikirjan uuden painoksen sankari. (Vielä on vähän jännitettävää, että löytyykö rahoitus panatuskuluihin).
|
|
|
|
 |
Voihantatti

|
Lähetetty: Ke 18.07.12, 23:08
|
|
|
| myxo : | Upeata
Sinusta tulee Limasienikirjan uuden painoksen sankari. (Vielä on vähän jännitettävää, että löytyykö rahoitus panatuskuluihin). |
Sankari Aloittelevana harrastajana epäilen vahvasti
Onnea rahoitukseen!
En vaan ymmärrä, miksi kirjasta ei oteta uutta painosta
Jos uraauurtava kirja ilmestyi vasta vuosi sitten ja on loppuunmyyty, niin painos oli luultavasti liian pieni
Minkähän kokoinen se muuten oli
Eihän se nyt vuodessa ole vanhentunut
Edellisessäkin on tällaiselle puolisavolaiselle ihan tarpeeksi ihmettelemistä.
Meikäläiselle Uuudenmaan lajimäärän tavoittaminen on primääritavoitteena.
Kun se on saavutettu, on aika asettaa uudet tavoitteet
|
|
|
|
 |
myxo
|
Lähetetty: Pe 20.07.12, 16:55
|
|
|
Vastauksia Voihantatin kysymyksiin: Otettiin 1000 kirjan painos myytäväksi. Minusta se tuntui kovin suurelta, kun Suomessa on vain kourallinen limasieniharrastajia.
Nyt Sienimuseo on saanut myyntituloja sekä limasienikirjasta että jäkäläkirjasta. Näitä tuloja saa käyttää Norrlinia-julkaisusarjan painatuskuluihin tänä kalenterivuonna.
Kumpikin em. teos sai painatuskuluihin PUTTE-rahoitusta. Noin työläät ja paljon kuvitetut kirjat tulisivat kaupallisella kustantajalla niin kalliiksi, että niitä ei saisi kaupan, eivätkä kustatajat ryhdykään näin tieteellisten kirjojen tekoon.
Kun uusi painos limasienikirjasta kerran otetaan, niin on syytä tehdä se niin ajantasaiseksi kuin mahdollista. Eli lisätä maalle uudet lajit, täydentää taulukot ja lisätä kuvitusta, sillä kolmatta painosta ei varmaankaan koskaan tehdä. Jos ensi painoksesta löytyy virheitä, korjaamme ne.
Lamproderma-suku on problemaattinen. Poulan, Meyer & Moreau osoittivat jo 2003 (Bull. Soc. mycol Fr. 119: 267 - 278) kuinka maailmankirjallisuudessa lajit Lamproderma sauteri, L. atrosporum ja L. carestiae on väärinymmärretty. Meidän kirjassamme nimellä L. carestiae esiintyvä laji on nyt L. zonatum. Mikä meidän kirjassamme on Lamproderma atrosporum on nyt raskalaisten kirjassa Meriderma carestiae. He käyttivät nimeä Meriderma jo ennenkuin se oli tieteellisesti kuvattu. Nyt suku on lopulta kuvattu heidän (Poulain, Meyer & Bozonnet) uudessa kirjassaan Les Myxomycétes. Se ilmestyi vasta meidän kirjamme jälkeen. Onneksi. Mutta nyt meidän kirjamme uuteen painokseen pitäisi saada jotankin tolkkua Lamproderma - Meriderma lajeihin. Nyt kun Meriderma suku on tieteelisesti kuvattu, voimme mekin siis ryhtyä käyttämään tuota nimeä.
Ranskalaiset lisäsivät sekaannusta esittelemällä kirjassaan viisi Lamproderma-Meriderma ryhmään kuuluvaa uutta lajia. Niitäkään ei ole vielä kuvattu varsinaisesti, kansainvälisen koodiston mukaisesti. Lajinimet ikäänkuin roikkuvat ilmassa, että josko joskus jaksaisi perehtyä niiden tieteelliseen kuvaamiseen. Kysyin Marianne Meyriltä (englanniksi) koska ja missä he aikovat lajit kuvata. Sain Cooglen ranskasta kääntämän epämääräisen vastauksen. Marianne puhuu vain ranskaa. Minä en osaa sitä ja käännöskoneet vääntävät mitä sattuu.
Lamprodermat ovat siis edelleen iso soppa. Koitamme saada niihin jotakin tolkkua ja jätämme pois kaikkein hankalimmat. Eli jos Voihantatti haluaa mieluummin lykätä omien löytöjensä julkistamista, niin sehän on vain hyvä. Hän voi sitten joskus julkaista ne jossakin niin että Limasienikirjan käyttäjät saavat ne tietoonsa. Itse kirjaan laitamme kuten olemme laittaneet tähänkin asti vain sellaisiä tietoja, jotka nojautuvat museoissa tallennetuihin näytteisiin.
Onko muuten se näyte Physarum schroeterista, josta Sienipolulla oli hauskoja kuvia, jo päätynyt Joensuun museon kokoelmiin?
|
|
|
|
 |
eppo

|
Lähetetty: Pe 20.07.12, 18:56
|
|
|
| myxo : | | Kun uusi painos limasienikirjasta kerran otetaan, niin on syytä tehdä se niin ajantasaiseksi kuin mahdollista. Eli lisätä maalle uudet lajit, täydentää taulukot ja lisätä kuvitusta, sillä kolmatta painosta ei varmaankaan koskaan tehdä. Jos ensi painoksesta löytyy virheitä, korjaamme ne. |
Tässä olen 100% samaa mieltä. Ehdottomasti!
... paitsi, että tulevasta ei koskaan tiedä, joten se kolmas painos...
Kirjan ostaneet tuntuvat pääsevän ensimmäisen kerran tosissaan vasta tänä vuonna harjoittelemaan.
Sen verran hurjasti limasieniä on näkynyt jo heinäkuun puolesta välistä, aiemminkin.
Myös suomalaiset nimet alkavat hiljalleen jäämään mieleen.
Hienoa!
Täällä on ainakin yksi päivitetyn version ostaja.
Pakko saada heti julkaisun jälkeen! _________________ T eppo
|
|
|
|
 |
Raija

|
Lähetetty: La 21.07.12, 15:49
|
|
|
Limasienikirjan II painos
| eppo : |
Täällä on ainakin yksi päivitetyn version ostaja.
Pakko saada heti julkaisun jälkeen! |
Täällä toinen varma ostaja, jos vaan saan ajoissa asiasta tietoa. Eka painos meinasi jäädä kokonaan saamatta, mutta lopulta oli onnea matkassa. Olen omistanut sen nyt n. 3 viikkoa ja olen ihan myyty limasienillekin.
Ja varmaan ostan sen kolmannenkin, koska nimissä on niin paljon keskentekoista.
|
|
|
|
 |
Voihantatti

|
Lähetetty: Su 22.07.12, 19:30
|
|
|
| myxo : |
Onko muuten se näyte Physarum schroeterista, josta Sienipolulla oli hauskoja kuvia, jo päätynyt Joensuun museon kokoelmiin? |
Synonyymejä lienee Physarum listeri.
Näyte oli niukka, enkä ole vieläkään saanut sitä valokuvatuksi kunnon laitteistolla.
En kyllä edes tiedä, missä monista muovilaatikoistani (=tällä hetkellä kokoelmani) se onkaan
Koetan hankkia niille oman kaapin ja järjestää näytteeni siihen, kunhan joskus ehdin.
Jaan vain runsaita näytteitä ja niitäkin, jos ehdin. Nyt en ehdi.
P. listeriä en siis jaa, mutta toimitan näytteen museoon, kunhan löytän sitä joskus runsaammin lisää.
Mullon löydettynä varmaan parikymmentä Suomelle uutta lajia ja ehkä enemmänkin eli olen lisännyt noin 10 % koko Suomen limasienilajistoa 2-3 vuodessa ja minulla on vielä vauhti päällä...
Nyt kerään, silloin kun ehdin, kesällä on kaikkea muutakin ja töitäkin on tehtävä
Talvella voi sitten tutkia, kun talviset lajit jo melkein nykyisin tietää
|
|
|
|
 |
myxo
|
Lähetetty: Ti 24.07.12, 15:52
|
|
|
Niinhän se onkin kuten Eppo sanoo. Toivottavasti limasienikirjasta tulee joskus kolmakin painos. Ajattelin aika itsekeskeisesti eli minä en varmaan ole enää sitä tekemässä. Saihan kirja rahoitusta ympäristöministeriön PUTTE(=puutteellisesti tunnetut ja uhanalaiset lajit)-projektista. Kyllä limasienet ovat puutteellisesti tunnettuja vielä toisenkin painoksen ilmestyttyä.
|
|
|
|
 |
Voihantatti

|
Lähetetty: Ke 25.07.12, 07:44
|
|
|
Jo toinen suomenkielinen limasienikirja muutamaan vuoteen
Onneksi pienet kotelosienet tunnetaan paremmin
Vai tunnetaanko
Montakos kirjaa niistä onkaan ilmestynyt suomenkielellä
Tismalleen nolla
Minusta olisi jo niiden aika
|
|
|
|
 |
myxo
|
Lähetetty: Ke 25.07.12, 15:19
|
|
|
Heippa Voihantatti
Tosi kuin vesi. Kun ison ja pienen raja on vähän vaikea, voisi ehdottamaasi kirjaan laittaa vaikka kaikki Suomen kotelosienet. Voisit vaikka Turun yliopiston Seppo Huhtisen ja täällä Sienipolullakin vaeltelevan Wernerin kanssa ryhtyä tuumasta toimeen. PUTTE-projektikin on vielä vireillä, niin että sieltä voisi hakea rahoitusta painatus- ja muitakin kuluja varten.
|
|
|
|
 |
Voihantatti

|
Lähetetty: To 09.08.12, 17:04
|
|
|
| myxo : |
Lamprodermat ovat siis edelleen iso soppa. Koitamme saada niihin jotakin tolkkua ja jätämme pois kaikkein hankalimmat. Eli jos Voihantatti haluaa mieluummin lykätä omien löytöjensä julkistamista, niin sehän on vain hyvä. Hän voi sitten joskus julkaista ne jossakin niin että Limasienikirjan käyttäjät saavat ne tietoonsa. Itse kirjaan laitamme kuten olemme laittaneet tähänkin asti vain sellaisiä tietoja, jotka nojautuvat museoissa tallennetuihin näytteisiin. |
Ei ne Lamprot/Merit nyt kaikki hankakia ole. Osa tosin vaatii useita keräyksiä ja skooppauksia ennekuin avutuvat.
Olen pohtinut tuota julkaisu-ehdostustasi. Olen jo jonkin aikaa harkinnut tieteellisen julkaisutoiminnan aloittamista.
Kiitän kannustuksesta
Kun sinäkin olet sitä mieltä, niin myönnettäköön, että minäkin olen sitä mieltä, että taidan olla jo valmis siihen.
Rupean siis jossain vaiheessa talvella/keväällä väsäämään ensimmäistä juttuani vaikkapa Karteniaan näistä löytämistäni uusista lajeista.
Ajattelin tehdä jutun/suku.
Pääsen nykyisin kuvaamaan laitteistolla, jolla saa julkaisukelpoisia kuvia
Jess, siinäpä seuraava haaste
Kun nyt olen päätökseni tehnyt, niin toivoisin tietenkin, että ette laittaisi yhtään löytämääni Suomelle uutta lajia kirjaanne, hanskaan ne itse
Ihan noin varmuuden vuoksi päätin myös, etten toimita enää yhtään Suomelle uuden lajin näytettä Joensuuhun ennenkuin olen tehnyt siitä julkaisun.
Joensuun opetuskokoelmiin toimittamani näytteet kun ovat merkillisesti kadonneet
Uskoisin, että sienipolku toimii mainiona välineenä Suomelle uusienkin lajien löytymisestä tiedottamiseen, mutta voi tehdä joskus juttuja myös sienilehteen.
|
|
|
|
 |
|